Företagsfilm vs. Reklamfilm
Vi gör film som bygger förtroende!
inOne producerar inte reklamfilm utan företagsfilm som marknadsför företag i dokumentär anda därför att verkligheten och de personliga berättelserna får oss att lyssna och dela vidare.
Till skillnad från reklamfilm vars främsta syfte är att uppmärksamma ett varumärke är företagfilmens främsta syfte att bygga förtroende. Istället för att skapa en illusion lyfter vår film fram den väsentligaste informationen direkt från verkligheten och låter det bygga varumärket. Det är därför vi gör film i dokumentär/redaktionell form. Våra företagsfilmer hjälper tittaren att själv se och uppleva vad ert företag, produkt eller tjänst är bra på.
Reklamfilm som man ser i TV riktar sig främst till privat personer där budskap som upprepas stimulerar och triggar det undermedvetna. För den målgruppen är det ett väldigt effektivt sätt att stärka ett varumärke.
När det handlar om att stärka ett varumärke för företag som riktar sig till Business-to-Business lämpar sig oftast en annan kommunikationsform.
Istället för att propsa på information som reklamfilm ofta upplevs göra ska en företagsfilm (eller webbfilm som det också kallas då filmen används över internet) innehålla den information kunder söker – ungefär så som en hemsida fungerar. Företagsfilmen ska dock komplettera hemsidan genom att lyfta fram och levandegöra den viktigaste informationen.
I reklamfilm använder man ofta skådespelare. I företagsfilm ska tittaren veta att det är på riktigt. T.ex. tycker vi på inOne att de personer som kommunicerar även ska vara de som står för tjänsten eller produkten; dvs. representanter från företaget eller deras kunder. Då man ser företagsfilmen ska man veta att det är på riktigt och vi kan dela de som filmas entusiasm då de berättar varför de tror på ett företags tjänst eller produkt.
Kontakta oss om du har några frågor om webbfilm / företagsfilm